Przejdź do treści

Komunikacja niewerbalna i jej wpływ na relacje międzyludzkie

Komunikacja niewerbalna od zawsze była, jest i będzie nierozłącznym elementem naszego życia. Często jest jednak niedoceniana, a to właśnie mowa niewerbalna ma nierzadko dużo większy wpływ na rozmówcę niż same słowa.

Aby to zobrazować, zadajmy sobie pytanie: czy zaufamy komuś, kto cały czas unika kontaktu wzrokowego? Mowa niewerbalna, oprócz codziennych rozmów, wpływa także na finalizowanie biznesowych transakcji. Dlatego więc bardzo ważna jest umiejętna praca nad własnym ciałem.

Czym jest komunikacja niewerbalna?

Wszystko to, co pokazujemy i przekazujemy, ale nie za pomocą słów, jest mową niewerbalną. Są to gesty, ruchy ciała, wzrok, wyraz twarzy, głos, dotyk, a także wygląd fizyczny. Niewerbalnym przekazem może być też miejsce i czas spotkania. Tym, co najbardziej zwraca uwagę podczas rozmowy, są właśnie gesty i postawa wobec rozmówcy. Komunikaty niewerbalne są nadawane świadomie, a także nieświadomie. W sferze tej trudno jest nam kontrolować wszystkie zachowania, które często są wynikiem naszych wewnętrznych stanów emocjonalnych, na przykład: strach, niepewność, niechęć czy niezadowolenie.

Komunikacja niewerbalna w relacjach międzyludzkich

Mowy ciała nie powinny lekceważyć szczególnie osoby, które w swojej pracy są odpowiedzialne za kontaktowanie się z innymi ludźmi. Muszą wiedzieć, że każdy nieodpowiedni gest może niekorzystnie wpłynąć na rozmówcę. Podczas rozmowy bardzo ważne jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego, gdyż jego unikanie może być odebrane jako lekceważenie lub strach. W rozmowie ważna jest również mimika, która może zdradzić nasze wewnętrzne emocje, nawet te, które chcielibyśmy zostawić dla siebie. Postawa ciała również może dużo powiedzieć o osobie. Dobrze, jeśli rozmówca sprawia wrażenie pewnego siebie. Wyprostowana, ale nie sztywna pozycja informuje o swobodnym i pozytywnym nastroju. Kolejnym ważnym aspektem jest uścisk dłoni, który nie powinien być bardzo mocny czy też zbyt lekki. Również warto zwrócić uwagę na głos – rytm, szybkość mówienia i wysokość głosu mogą wyraźnie podkreślić stan emocjonalny. Zachowaniem niewerbalnym, który także może dużo zdradzić, jest gestykulacja, czyli ruchy rąk, nóg czy głowy. Należy jednak uważać na gesty i pamiętać, że mogą mieć różne znaczenia w innych kulturach. Ostatnim elementem komunikacji niewerbalnej, który przekazujemy na samym początku jest ubiór – strój nieadekwatny do sytuacji świadczy o braku szacunku i zorganizowania.

Język niewerbalny odgrywa istotną rolę w kontaktach międzyludzkich. Jest on bardzo ważny także w kontaktach z klientem. Nie wszystkie komunikaty możemy kontrolować, ale na pewno warto mieć świadomość poprawnego porozumiewania się. Umiejętność odpowiedniego budowania komunikatów można nabyć. Ważne jest odpowiednie przygotowanie pracowników firmy do kontaktu z klientem, na przykład dzięki szkoleniom. Takie umiejętności można zyskać między innymi dzięki szkoleniu w zakresie skutecznej komunikacji interpersonalnej, na którym są poznawane również aspekty związane z komunikacją niewerbalną w biznesie. Praca nad sobą i poszerzanie wiedzy w tym obszarze mogą mieć pozytywny wpływ na relacje z ludźmi, a dobry kontakt z klientem to klucz do sukcesu w biznesie.

Zapraszamy serdecznie na nasze szkolenia z komunikacji interpersonalnej, oraz do przeczytania naszego artykułu na temat usprawniania komunikacji niewerbalnej.

Najpopularniejsze

Baza Esqula

Zostań klientem Esqula i korzystaj z benefitów

Dowiedz się więcej

Szkolenia EcoMS

Szeroka baza szkoleń otwartych i dedykowanych dla firm

Zobacz ofertę szkoleń