Kultura kary i nagrody – BBS cz. 2
Niewłaściwe zachowanie – kiedy i jak reagować na łamanie zasad?
Kolejnym ważnym elementem budowy kultury bezpieczeństwa w organizacji, jest wytworzenie środowiska, w którym:
- Nigdy nie przechodzę obojętnie wobec łamanych zasad bezpieczeństwa – zawsze reaguję
- Zauważam, gdy zasady bezpieczeństwa są stosowane – stosuję uzasadnioną pochwałę.
Czy ważne jest aby reagować zawsze, natychmiast i konkretnie w przypadku łamania zasad bezpieczeństwa? To niby proste pytanie, pozostaje jednak bardzo ważne dla skuteczności podejmowanych działań. Jeżeli nie zawsze reaguję, szczególnie, gdy jestem przełożonym, to pozostawiam komunikat: „to nie jest ważne”, „mnie to nie interesuje” przez co wzmacniam niewłaściwe zachowanie w pracowniku. Jeżeli nie robię tego natychmiast, ale wracając (np. po godzinie) mówię, że „widziałem Cię chwilę temu i robiłeś to niewłaściwie”, to po czasie jest to celowe „czepianie się”. Gdy Ci zależało i było dla Ciebie ważne to zatrzymałbyś się od razu. Musimy być również konkretni – nie może być ogólnego komunikatu „łamiesz zasady bezpieczeństwa”, ale bardzo szczegółowy opis stwierdzonego problemu „widzę, że nie stosujesz okularów ochronnych, a takie są wymagane przy tej pracy”. Pamiętaj również – nie stosuj informacji zbiorowej lecz zawsze kieruj ją do danej osoby.
Brak reakcji wzmacnia niewłaściwe zachowania. Reaguj natychmiast, zawsze z konkretną informacją.
Bezpieczne zachowania a stosowanie pochwały
Czy ważne jest aby zauważać bezpieczne zachowania? To kolejne proste pytanie. Żyjemy w kulturze, gdzie chwalenie, podziękowania, zauważanie dobrych stron (pół szklanki jest pełne) nie jest powszechnie stosowane. Wydaje się, że brak negatywnej informacji (to wielokrotnie można usłyszeć od osób kierujących pracownikami) jest nagrodą dla pracownika. Niestety nie tak to działa w naszej głowie. Spróbujcie wychować dziecko stosując jedynie nagany i krzyki bez słowa pochwały. To się nie uda. Musimy wiedzieć, że ważną ideą budowy bezpiecznej organizacji jest wdrażanie środowiska, gdzie zauważanie dobrych zachowań jest standardem. Zauważanie musi być wyraźnie, osobowe, odnoszące się do konkretnej sytuacji. Uzasadniona pochwała jest krytyczna dla sukcesu wdrożenia kultury bezpieczeństwa.
Musisz zwracać uwagę na bezpieczne zachowania i przekazywać uzasadnioną pochwałę
Artykuły w serii o wzmacnianiu właściwego zachowania:
- Behavioral based safety BBS – bezpieczeństwo behawioralne a systemy bezpieczeństwa
- Kultura kary i nagrody – BBS cz. 2