Komunikacja interpersonalna towarzyszy nam w każdym aspekcie naszego życia. Komunikujemy się mimowolnie, czy tego chcemy czy nie zawsze wysyłamy jakiś przekaz – jeśli nie za pomocą słów to poprzez „mowę ciała”. Komunikacja interpersonalna ma bezpośredni wpływ na wszelkie nasze działania indywidualne czy tez grupowe. Dlaczego jest tak istotne by w prawidłowy sposób komunikować się z innymi?
Obecnie kładzie się ogromny nacisk na szkolenia techniczne pracowników, ale jeśli nie zapoznają się z podstawami komunikacji, będą popełniać błędy w przekazie tych szkoleń i nie będą ich praktykować w firmie. Muszą skutecznie przekazywać informacje, w przeciwnym razie będą narażeni na rozczarowanie i odrzucenie przez innych. Umiejętność wyrażania swojej opinii jest równie ważna co umiejętność słuchania gdyż obydwa te czynniki dyktują sukces w rozmowie.
Umiejętny sposób komunikowania się ma fundamentalny wpływ na sukces w życiu zawodowym jak i prywatnym. Przez nieodpowiednią komunikację powstają niejednokrotnie konflikty, które mogą zdezorganizować pracę. Trudno ich uniknąć nawet w sprawnie działających organizacjach, mimo to odpowiednio potraktowane mogą wspomóc pomysłowość jej członków. Zespoły produkcyjne są narażone na ryzyko wystąpienia konfliktów w nie mniejszym stopniu, niż inne organizacje. Zdolność do szybkiego i skutecznego reagowania na pojawiające się problemy komunikacyjne w zespole – rozwiązywania ich oraz unikanie kolejnych to sztuka, potrzebna każdemu przełożonemu w zespole. Konflikty rozwiązane w sposób konstruktywny mogą stanowić okazję do rozwoju poprzez naprawę dostrzeżonych dzięki nim błędów. Większym problemem jest jednak wpływ komunikacji na nasze bezpieczeństwo. Ktoś źle zinterpretował nasze słowa, ktoś czegoś nie zrozumiał… i doszło do wypadku… nawet śmiertelnego. Tak się zdarza!
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest doskonalenie kompetencji istotnych dla realizacji celów biznesowych, m.in. poznanie tajników komunikacji w zakresie jej zasad, barier oraz pułapek. Poznanie technik na skuteczne przekazywanie informacji i jej odbieranie, a także skutki i przyczyny nieprawidłowej komunikacji zarówno w relacjach indywidualnych jak i w zarządzaniu grupą ludzi. W szkoleniu zawarte będę aspekty komunikowania się z tzw. „trudnym rozmówcą” niezależnie czy jest on współpracownikiem czy osobą zewnętrzną, oraz zapobiegania powstaniu konfliktów i ich rozwiązywania. Jak komunikować się w trakcie audytu? Jak zjednać sobie zespoły z którymi współpracujemy?
- Budowanie kontaktu – od czego zależy prawidłowe nawiązanie współpracy z drugą osobą.
- Poznanie podstawowych błędów komunikacyjnych, w jaki sposób powstają oraz jak z nimi walczyć.
- Modelowanie nastawienia i poznanie różnic w sposobie komunikowania się.
- Bariery komunikacyjne i wynikające z nich konsekwencje.
- Poznanie swoich słabych i mocnych stron oraz umiejętność wykorzystania silnych stron w komunikacji z innymi.
- Poznanie tajników mowy niewerbalnej i redukowanie stresu w trudnych sytuacjach.
- Poznanie typów osobowościowych i charakterystyczne dla nich potrzeby oraz sposoby reagowania na sytuacje konfliktowe.
- Kształtowanie wiedzy praktycznej na temat strategii rozwiązywania konfliktów.
- Kształtowanie umiejętności doboru i zastosowania odpowiedniej strategii lidera w sytuacji konfliktowej, skutecznego kończenia konfliktów.
Szkolenie kierowane jest do osób, które chcą doskonalić swoją komunikację w codziennych kontaktach, mają ciągły kontakt z klientami zewnętrznymi jak i wewnętrznymi. Chcą zwiększyć i poprawić jakość komunikacji w zespole pracowniczym oraz znaleźć skuteczne sposoby rozwiązywania trudnych sytuacji i konfliktów wynikających z nieprawidłowej komunikacji, poprawić jakoś swoich wypowiedzi, prowadzonych rozmów. Być bardziej wrażliwym i uważnym na naszego rozmówcę.