Zdecydowana większość działań, za które odpowiedzialna jest Państwa firma, ma wpływ na klimat. Ideą stojącą za śladem węglowym jest stworzenie podstaw, dzięki którym można ilościowo porównywać jego wpływ na klimat. Ślad węglowy może reprezentować emisję gazów cieplarnianych przez osobę fizyczną, organizację, zakład produkcyjny lub produkt. Może on być wykorzystany jako wymierny dowód na to, jak produkt lub firma wpływa na klimat, biorąc pod uwagę cały łańcuch wartości produktu lub usługi. Stworzenie kompleksowej strategii zrównoważonego rozwoju wymaga konkretnych informacji na temat wpływu procesów i produktów firmy. Informacje te przekazywane są w formie analiz cyklu życia, bilansów ekologicznych oraz analiz zasobów i efektywności ekologicznej.
- Wprowadzenie i znaczenie szkolenia.
- Ślad węglowy wszystkiego.
- Gazy cieplarniane (GHG) – zestawienie, porozumienia klimatyczne.
- Ślad węglowy organizacji i produktu – definicje, zakresy, współczynnik CO2e.
- Wskaźniki emisyjności dla źródeł wytwarzania energii.
- Terminy węglowe i CO2e.
- Ślad węglowy organizacji i produktu-definicje, normy organizacyjne.
- Zakresy śladu węglowego zgodnie z Greenhouse Gas Protocol – Zakresy 1, 2, 3.
- Kategorie Zakresu 3 – omówienie 15 kategorii, znaczenie Zakresu 3.
- Bilansowanie gazów cieplarnianych.
- Przygotowanie i raportowanie emisji GHG.
- Zestawienia emisji Zakres 1,2,3 w organizacji – przykłady.
- Obliczanie śladu węglowego organizacji i produktu.
- Wskaźniki emisyjności i kalkulacja emisji Zakresu 1,2,3.
- Źródła emisji w organizacji – przykłady.
- Raport śladu węglowego organizacji – przykład.
- Raport śladu węglowego produktu – przykład.
- Sposoby zmniejszania śladu węglowego.
- Certyfikat Neutralności Klimatycznej.
- Greenwashing – zagrożenia.
- Korzyści z obliczania śladu węglowego.