Dlaczego zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie pracowników powinno obchodzić pracodawców?
Istnieje wiele powodów, dla których pracodawcy powinni aktywnie włączać się w działania na rzecz zdrowia i dobrostanu psychicznego. Z przepisów dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa wynika obowiązek zapobiegania pogorszeniu się zdrowia psychicznego z przyczyn związanych z miejscem pracy. Odpowiedzialność organizacji za BHP pracowników i innych osób obejmuje promowanie i ochronę ich zdrowia fizycznego oraz psychicznego.
Ryzyka psychospołeczne są również związane z kosztami ekonomicznymi dla organizacji i społeczeństwa, obejmuje zwiększone koszty spowodowane nieobecnością w pracy, rotacją pracowników czy obniżoną jakością produktów i usług. Negatywne skutki dla pracowników mogą obejmować zły stan zdrowia i związane z tym schorzenia, a także zmniejszone zaangażowanie i produktywność.
Utrzymania pracownika w dobrej kondycji psychofizycznej pozwala minimalizować ryzyko wystąpienia absencji chorobowych, pomaga również zatrzymać wartościowych pracowników w organizacji.
Warto wskazać, że interwencje służące poprawie zdrowia i dobrostanu psychicznego w pracy pomagają pracodawcom przestrzegać zasad umowy społecznej oraz wpływają na jej wizerunek.
Cele opracowania nowego standardu?
Norma, która została opublikowana w czerwcu br. pojawiła się w celu eliminowania oraz minimalizowania ryzyka związanego z zagrożeniami psychospołecznymi. Zagrożenia psychospołeczne przyczyniają się do utraty zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników, a przez to oddziałują na funkcjonowanie całej organizacji.
O czym będziemy mówić na szkoleniu z wymagań normy ISO 45003?
Szkolenie pozwoli na zapoznanie się z nową normą w celu włączenia jej do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Szkolenie skierowane jest również dla osób, u których organizacja nie posiada wdrożonego systemu ISO 45001.
- Cele opracowania nowego standardu zarządzania zagrożeniami psychospołecznymi.
- Zdrowie psychiczne a zdrowe miejsce pracy.
- Obszary ryzyka związane ze stresem zawodowym.
- Nowe definicje:
- Wymagania normy systemu zarządzania zagrożeniami psychospołecznymi.
- Kontekst organizacji z uwzględnieniem ryzyk i szans:
- Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne w odniesieniu do ryzyk psychospołecznych, które mają wpływ na organizację,
- Ustalenie zakresu sytemu zarządzania BHP z uwzględnieniem działań związanych z zarządzaniem ryzykiem psychospołecznym.
- Przywództwo i współudział pracowników:
- Ustalenie Polityki BHP w organizacji,
- Role, obowiązki, uprawnienia,
- Konsultacje i współudział pracowników.
- Planowanie:
- Działania dotyczące zagrożeń i możliwości,
- Metody oceny ryzyk i szans,
- Cele dotyczące ryzyka psychospołecznego.
- Wsparcie:
- Zasoby, kompetencje, świadomość, komunikacja, poufność.
- Planowanie i nadzór nad działaniami operacyjnymi:
- Audyt zdrowia psychicznego,
- Eliminowanie zagrożeń i zmniejszanie ryzyka dla BHP, środki kontroli,
- Zarządzanie zmianą,
- Zamówienia, kontrakty i outsourcing,
- Gotowość i reagowanie w sytuacjach awaryjnych,
- Rehabilitacje i powrót do pracy.
- Wyniki oceny:
- Monitorowanie, pomiar, analiza i ocena wydajności,
- Audyt wewnętrzny,
- Przegląd zarządzania.
- Doskonalenie:
- Incydenty, niezgodności i działania korygujące,
- Ciągłe doskonalenie.
- Przykłady dobrych praktyk.
- Dobre samopoczucie w pracy.
- Dyskusja oraz wymiana doświadczeń.