Stres jest bardzo istotną i powszechną uciążliwością związaną z miejscem pracy. Może on nie tylko rujnować zdrowie pracowników, ale też kondycję firmy. Jak być szczęśliwym w miejscu pracy i czy jest to możliwe? Czy praca może dawać szczęście?
Wynikiem stresu bywają nieuzasadnione przejawy agresji u pracowników, odmowa wykonywania zadań lub wycofywanie się z nich, obwinianie innych pracowników za niepowodzenia czy też nieuzasadnione uprzedzenia wobec współpracowników, zadań i pomysłów.
Zarówno z punktu widzenia zdrowia oraz samopoczucia każdego pracownika, jak i efektywności organizacji pracy, która jest w dużej mierze od nich uzależniona, ważne jest zarządzanie stresem w pracy, tak aby miało ono charakter prewencyjny.
Model zarządzania stresem powinien być stworzony specyficznie dla każdej firmy. Istotne jest, aby informować pracowników o przyczynach, konsekwencjach i strategiach radzenia sobie ze stresem. Konieczne jest także opracowanie programu zarządzania stresem uwzględniającego diagnozę problemu, opracowanie strategii prewencyjnych, a także określającego rzeczywisty cel którego oczekujemy.
Najefektywniejszą metodą walki ze stresem w firmie jest prewencyjne zarządzanie stresem. Jest ono realizowane poprzez programy zarządzania stresem, które mają na celu zapobieganie stresorom oraz ukształtowanie tzn. stresu pozytywnego, mogącego wpływać korzystnie na skuteczność i rozwój jednostki i organizacji.
Szkolenie ma na celu przekazanie skutecznych metod zarządzania stresem w pracy i przedstawienie korzyści wynikających z inwestycji w program zarządzania stresem w celu późniejszej obserwacji zadowolonych pracowników w zdrowej firmie.
Program szkolenia
- Pojęcie stresu:
- Czym jest stres?
- Jak działa stres i skąd się bierze?
- Jak stres może wpływać na zachowania pracowników?
- Typowe źródła stresu w środowisku pracy.
- Trening asertywności w kontekście sytuacji wstępujących podczas pracy.
- Zasady i uwarunkowania dobrej komunikacji w pracy oraz role wsparcia społecznego.
- Ćwiczenie nowych postaw, jakim jest odgrywanie ról (trenowanie trudnych, wywołujących lęk zachowań).
- Zwiększanie odporności na stres.
- Sposoby zwalczania stresu – metody indywidualne oraz organizacyjne.
- Praktyczne sposoby radzenia sobie ze stresem w środowisku pracy.
- Asertywność w miejscu pracy a uległość.
- Szantaż emocjonalny i manipulacje w miejscu pracy.
Podczas warsztatów zostaną przeprowadzone praktyczne ćwiczenia odnoszące się do różnych sytuacji w pracy.
Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla pracowników służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i higienę pracy wszystkich pracowników, kadry kierowniczej, społecznych inspektorów pracy, pracowników odczuwających narażenie na stres oraz wszystkich, którzy chcą poznać specyfikę psychospołecznych warunków pracy i ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo.