Zdecydowana większość działań, za które odpowiedzialna jest Państwa firma, ma wpływ na klimat. Ideą stojącą za śladem węglowym jest stworzenie podstaw, dzięki którym można ilościowo porównywać jego wpływ na klimat. Ślad węglowy może reprezentować emisję gazów cieplarnianych przez osobę fizyczną, organizację, zakład produkcyjny lub produkt. Może on być wykorzystany jako wymierny dowód na to, jak produkt lub firma wpływa na klimat, biorąc pod uwagę cały łańcuch wartości produktu lub usługi. Stworzenie kompleksowej strategii zrównoważonego rozwoju wymaga konkretnych informacji na temat wpływu procesów i produktów firmy. Informacje te przekazywane są w formie analiz cyklu życia, bilansów ekologicznych oraz analiz zasobów i efektywności ekologicznej.
-
- Wprowadzenie i znaczenie szkolenia
- Podstawowe fakty o zmianie klimatu
- Międzynarodowe inicjatywy na rzecz ochrony środowiska i zmian klimatu, zmiany legislacyjne
- Gazy cieplarniane – GHG, Greenhouse Gas
- Potencjał globalnego ocieplenia – GWP100/50, Global Warming Potential
- Ślady środowiskowe – EF, Ecological Footprint
- Ślad węglowy organizacji i produktu
- Metodologia obliczania śladu węglowego – CF, Carbon Footprint
- Zakresy śladu węglowego godnie z Greenhouse Gas Protocol – Zakresy 1, 2, 3.
- Znaczenie Zakresu 3
- Inwentaryzacja emisji GHG
- Wskaźniki emisyjności kgCO2e i kalkulacje emisji GHG
- Obliczanie CF dla organizacji i produktu
- Sporządzenie raportu, przedstawianie wyników CF partnerom biznesowym
- Omówienie przykładów
- Inicjatywy CDP oraz SBTi
- Dekarbonizacja
- Budowanie konkurencyjności klimatycznej
- Grenwashing, greenhushing