Szkolenie audytorów wewnętrznych
Audyt wewnętrzny jest najważniejszym narzędziem, które weryfikuje zgodność systemu zarządzania jakością z wymaganiami.
Stanowi on zasadniczy instrument w zarządzaniu, pozwalający osiągnąć cele wyznaczone w ramach polityki jakości. Wnioski poaudytowe powinny dać możliwość podjęcia właściwych działań korygujących i zapobiegawczych. Ich wartość, a tym samym poziom doskonalenia organizacji zależy od wiedzy, umiejętności i doświadczenia samych audytorów.
Dobry audytor SZJ powinien posiadać odpowiednie kompetencje. Przede wszystkim musi znać i rozumieć normę, a także posiadać umiejętność planowania, przeprowadzenia i raportowania audytu. Równie ważne są cechy osobiste audytora, umiejętność pracy w zespole, efektywnej i skutecznej komunikacji interpersonalnej, asertywność i umiejętność radzenia sobie w trudnej sytuacji. To od audytora zależy czy sam audyt doprowadzi do osiągnięcia zamierzonych celów.
Audytor systemu zarządzania jakością jest odpowiedzialny za przeprowadzenie audytu w sposób niezależny i wiarygodny, a także za pomoc w wykryciu przyczyn źródłowych nieprawidłowości. Podstawowym celem audytu jest sprawdzenie w praktyce wdrożonych zasad systemu zarządzania jakością, a także zidentyfikowanie obszarów potrzebujących doskonalenia. Audytor powinien odnaleźć dowody na to, że zakład dostarcza wyroby lub usługi o pożądanej i deklarowanej jakości. Zaufanie do procesu audytu i jego wiarygodność zależą przede wszystkim od kompetencji personelu przeprowadzającego audyt, a więc istotne jest właściwe przygotowanie audytora do postawionego przed nim zadania.
- Wprowadzenie do systemów zarzadzania
- System Zarządzania Jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001:2015
- elementy Systemu Zarządzania Jakością według normy ISO 9001:2015
- ćwiczenia z interpretacji oraz analizy wymagań normy ISO 9001:2015 z punktu widzenia audytora wewnętrznego
- Audyt – narzędzie do weryfikacji zgodności i skuteczności Systemu Zarządzania Jakością:
- cele audytu
- rodzaje audytów
- Planowanie i przygotowanie audytu:
- kryteria i zakres audytu
- istotne aspekty przy tworzeniu listy pytań kontrolnych
- ćwiczenia praktyczne
- Przeprowadzenie audytu – zasady prowadzenia badania na miejscu:
- obiektywne dowody
- określanie niezgodności oraz umiejętność ich wykazywania
- ćwiczenia praktyczne
- Sposoby komunikowania się z różnego rodzaju rozmówcami, trudne sytuacje audytowe, najczęściej popełniane błędy przez audytorów.
- Dokumentowanie wyników audytu:
- umiejętne formułowanie niezgodności
- dokumentowanie niezgodności
- wskazanie i dokumentowanie spostrzeżeń oraz potencjałów do doskonalenia
- podsumowanie wyników audytu – Raport z audytu.
- ćwiczenia praktyczne
- Skuteczne działania korygujące i zapobiegawcze:
- odpowiedzialności związane z uruchamianiem działań korygujących /zapobiegawczych
- istota precyzyjnego określania przyczyn niezgodności oraz potencjalnych przyczyn niezgodności
- definiowanie działań korygujących i/lub zapobiegawczych
- ocena skuteczności działań
- ćwiczenia praktyczne
- Najczęściej popełniane błędy podczas pisania raportów – przykłady i analiza dokumentów z audytów wewnętrznych
- Dyskusja, podsumowanie
- Powtórzenie wymagań oraz test końcowy
Szkolenie jest kierowane do kandydatów na audytorów wewnętrznych systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001. Celem szkolenia jest zapoznanie jego uczestników z normą, istotą i metodyką przeprowadzania audytów oraz przygotowanie do prowadzenia skutecznych audytów wewnętrznych. Szkolenie jest szczególnie nastawione na praktyczne warsztaty w zakresie przygotowywania, realizacji i raportowania wyników audytów wewnętrznych.