Obowiązki wynikające z przepisów i zasad BHP muszą być wypełniane przez wszystkich pracowników, niezależnie od branży i zajmowanego stanowiska. Szczególna odpowiedzialność spoczywa jednak na osobach kierujących pracownikami. To kadra kierownicza odpowiada za organizację pracy swoich podwładnych oraz stanowiska ich pracy. Aby wykonywać swoje obowiązki skutecznie i zgodnie z przepisami potrzebna jest im odpowiednia wiedza z zakresu BHP, niezbędna do zarządzania wszystkimi procesami pracy. Obowiązki ze sfery BHP ciążące na osobach kierujących pracownikami mogą być od nich wymagane bez względu na fakt, czy zostały one sprecyzowane w zakresach obowiązków takich pracowników, czy nie. Ich wykonywanie ciąży na tych osobach z mocy prawa, gdyż wynikają one wprost z art. 212 Kodeksu pracy.
Szkolenie jest prowadzone w sposób nowatorski z wykorzystaniem nowoczesnych technik i narzędzi. Zachęcamy uczestników do kreatywnej nauki dzięki autorskim ćwiczeniom.
W trakcie naszego szkolenia omówione zostaną mechanizmy podnoszenia świadomości osób kierujących pracownikami, szczególnie w zakresie motywowania i egzekwowania zasad bezpieczeństwa. Szkolenie uwzględnia obowiązujące wymagania prawne, a w trakcie jego trwania wykorzystane będą wyroki sądów w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach szkolenia przedstawione zostaną m.in. zagadnienia dotyczące poprawy komunikacji, bezpieczeństwa pracowników, sposobów motywowania do działania i dyskusji, mechanizmy powstania standardu zachowania, metody uczenia się i prowadzenia szkoleń czy zasady skutecznej komunikacji.
Osoba kierująca pracownikami:
Kto jest osobą kierującą pracownikami?
Obowiązki osoby kierującej pracownikami.
Wymagania prawne dla osób kierujących pracownikami:
Jakie wymagania powinien znać kierownik?
Źródła wymagań prawnych,
Aktualne przepisy,
Problemy związane z interpretacją niektórych przepisów.
Znaczenie bezpieczeństwa pracy w pracy kierownika.
Państwowy nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
Odpowiedzialności prawne za poziom bezpieczeństwa dotyczące osób kierujących pracą ludzi.
Konsekwencje prawne za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie bezpieczeństwa pracy.
Wypadki w pracy.
Zasady planowania i realizowania programów poprawy bezpieczeństwa pracy.
Cechy i umiejętności osoby kierującej pracą ludzi.
Ważne elementy bezpieczeństwa:
Kultura bezpieczeństwa,
Struktura i narzędzia zarządzania bezpieczeństwem,
Poprawa komunikacji na linii kierownik – pracownik.
Jak rozmawiać o bezpieczeństwie z pracownikami:
Motywacja do działania,
Jak zachęcać do dyskusji?
Jak zwracać uwagę negatywną i pozytywną?
Egzekwowanie zachowań.
Mechanizmy powstania standardu zachowania.
Jak uczą się dorośli? Kilka sposobów na prowadzenie aktywnych szkoleń.
Zasady skutecznej komunikacji:
Jak rozmawiać z pracownikiem ?
Toksyczne zachowania:
Radzenie sobie z manipulacjami. Metody, zasady, schematy.
Radosław Gonet
Dyrektor ds. rozwoju.
Ekspert z zakresu bezpieczeństwa maszyn. Doktor nauk technicznych w dziedzinie bezpieczeństwa pracy. Absolwent Wydziału Elektrycznego oraz Wydziału Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej, Wydziału Prawa Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Wydziału Wiertnictwa Nafty i Gazu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Wykładowca wyższych uczelni oraz biegły sądowy z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy. Prelegent międzynarodowych konferencji naukowo-technicznych oraz trener i konsultant z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy.
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe jako: starszy inspektor pracy – główny specjalista Państwowej Inspekcji Pracy. Reprezentant Państwowej Inspekcji Pracy w pracach Krajowego Forum Konsultacyjnego w ramach funkcjonowania Centrum Bezpieczeństwa Technicznego.
Współautor i autor kilkudziesięciu publikacji naukowych i prac naukowo-badawczych z zakresu bezpieczeństwa pracy. Członek stowarzyszeń naukowo technicznych związanych z bezpieczeństwem i higiena pracy w różnych branżach. Odznaczony Złotą Honorową Odznaką Polskiego Związku Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów.
W latach 2010-2017 – przedstawiciel Rzeczpospolitej Polskiej, jako ekspert w pracach Grupy Współpracy Administracyjnej (ADCO) przy Komisji Europejskiej w Brukseli, powołanej w celu zwiększenia efektywności europejskiego nadzoru rynku i kontroli w zakresie bezpieczeństwa pracy w aspekcie eksploatacji urządzeń technicznych objętych zakresem przedmiotowym Dyrektyw UE.
W latach 2009-2010 – brał udział w projekcie Unii Europejskiej na Ukrainie jako starszy ekspert międzynarodowy ds. konsultacji z rządem Ukrainy, w zakresie opracowania procedur prawnych na bazie prawodawstwa Unii Europejskiej oraz polskich doświadczeń w zakresie implementacji prawa wspólnotowego.
Koordynator racjonalizatorskich projektów technicznych w zakresie bezpieczeństwa przemysłowego i konsultant międzynarodowy w dziedzinie bezpieczeństwa maszyn – projekty dotyczące bezpieczeństwa przemysłowego na terenie Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich (w tym m.in. Rosja, Brazylia, Chiny).
Anna Haczkiewicz
Trenerka, Specjalista ds. Umiejętności interpersonalnych
Absolwentka Wydziału Finansów i Zarządzania w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Dyplomowany Trener Biznesu, wykładowca wyższych uczelni w zakresie komunikacji, mediacji, zarządzania, technik efektywnego uczenia dorosłych.
Posiada piętnastoletnie doświadczenie sceniczne oraz jest współautorką publikacji literacko- poetyckich oraz naukowych. W EcoMS Consulting odpowiada za prowadzenie szkoleń z zakresu rozwijania indywidualnych cech człowieka, takich jak komunikacja interpersonalna, czy negocjacje.
Ania zaangażowana jest w rozwój i wdrażanie programu coachingu dla audytorów wewnętrznych i liderów. Prowadzi szkolenia behawioralne oraz szkolenia dla specjalistów BHP jako trenerów. W ostatnim czasie Ania uzyskała certyfikat Chief Wellbeing Officer oraz Silva Life System i Silva Intuition System. W swojej pracy skupia się na budowaniu pozytywnych relacji w oparciu o zrozumienie i szacunek do drugiego człowieka.
Interesuje się psychologią, totalną biologią i szeroko pojętym rozwojem osobistym.