Obowiązki wynikające z przepisów i zasad BHP muszą być wypełniane przez wszystkich pracowników, niezależnie od branży i zajmowanego stanowiska. Szczególna odpowiedzialność spoczywa jednak na osobach kierujących pracownikami. To kadra kierownicza odpowiada za organizację pracy swoich podwładnych oraz stanowiska ich pracy. Aby wykonywać swoje obowiązki skutecznie i zgodnie z przepisami potrzebna jest im odpowiednia wiedza z zakresu BHP, niezbędna do zarządzania wszystkimi procesami pracy. Obowiązki ze sfery BHP ciążące na osobach kierujących pracownikami mogą być od nich wymagane bez względu na fakt, czy zostały one sprecyzowane w zakresach obowiązków takich pracowników, czy nie. Ich wykonywanie ciąży na tych osobach z mocy prawa, gdyż wynikają one wprost z art. 212 Kodeksu pracy.
Szkolenie jest prowadzone w sposób nowatorski z wykorzystaniem nowoczesnych technik i narzędzi. Zachęcamy uczestników do kreatywnej nauki dzięki autorskim ćwiczeniom.
W trakcie naszego szkolenia omówione zostaną mechanizmy podnoszenia świadomości osób kierujących pracownikami, szczególnie w zakresie motywowania i egzekwowania zasad bezpieczeństwa. Szkolenie uwzględnia obowiązujące wymagania prawne, a w trakcie jego trwania wykorzystane będą wyroki sądów w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach szkolenia przedstawione zostaną m.in. zagadnienia dotyczące poprawy komunikacji, bezpieczeństwa pracowników, sposobów motywowania do działania i dyskusji, mechanizmy powstania standardu zachowania, metody uczenia się i prowadzenia szkoleń czy zasady skutecznej komunikacji.
- Osoba kierująca pracownikami:
- Kto jest osobą kierującą pracownikami?
- Obowiązki osoby kierującej pracownikami.
- Wymagania prawne dla osób kierujących pracownikami:
- Jakie wymagania powinien znać kierownik?
- Źródła wymagań prawnych,
- Aktualne przepisy,
- Problemy związane z interpretacją niektórych przepisów.
- Znaczenie bezpieczeństwa pracy w pracy kierownika.
- Państwowy nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp.
- Odpowiedzialności prawne za poziom bezpieczeństwa dotyczące osób kierujących pracą ludzi.
- Konsekwencje prawne za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie bezpieczeństwa pracy.
- Wypadki w pracy:
- Kwalifikacja zdarzenia jako wypadek,
- Przyczyny i wpływanie,
- Analiza postępowania powypadkowego,
- Analiza przyczyn powstania wypadku na przykładzie,
- Analiza kosztów wypadków.
- Poprawa bezpieczeństwa:
- Zasady planowania i realizowania bezpiecznych warunków pracy w aspekcie systemowego podejścia do zarządzania bhp.
- Cechy i umiejętności osoby kierującej pracą ludzi.
- Ważne elementy bezpieczeństwa:
- Kultura bezpieczeństwa,
- Struktura i narzędzia zarządzania bezpieczeństwem,
- Poprawa komunikacji na linii kierownik – pracownik.
- Jak rozmawiać o bezpieczeństwie z pracownikami:
- Motywacja do działania,
- Jak zachęcać do dyskusji?
- Jak zwracać uwagę negatywną i pozytywną?
- Egzekwowanie zachowań.
- Mechanizmy powstania standardu zachowania.
- Uczenie się ludzi dorosłych oraz metody prowadzenia aktywnych szkoleń.
- Zasady skutecznej komunikacji:
- Rozmowa z pracownikiem,
- Używanie słów i przekaz.
- Toksyczne zachowania:
- Radzenie sobie z manipulacjami.