Czym jest audyt wewnętrzny?
Wielu przedsiębiorców chcąc zoptymalizować funkcjonowanie swojej firmy sięga po rozwiązanie jakim jest audyt wewnętrzny. Zgodnie z definicją podaną przez The Institute of Internal Auditors (IIA), stanowi on niezależną działalność doradczą i weryfikującą, która ma wpłynąć na usprawnienie operacyjne organizacji.
Audyt wewnętrzny – jaki jest jego cel?
Głównym celem audytu wewnętrznego jest faktyczne doradzanie w procesach zarządzania ryzykiem oraz zapobieganie powstawaniu ewentualnych nieprawidłowości. Jego wykonanie zleca się z kolei audytorom, którzy mają za zadanie sprawdzenie stanu systemu zarządzania oraz jego możliwości do osiągania planowanych efektów. Odpowiadają oni również za wprowadzenie do firmy zasad bezpieczeństwa oraz minimalizację ryzyka. Działania wykonywane w ramach audytu wewnętrznego koncentrują się także na analizie wydarzeń, które miały miejsce w przeszłości. Dzięki temu możliwe jest nie tylko zidentyfikowanie słabości oraz opracowanie systemów usprawnień, ale również udoskonalenie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Jakie korzyści można czerpać z przeprowadzenia audytu?
Wśród korzyści wynikających z przeprowadzenia audytu wewnętrznego w firmie, znajduje się przede wszystkim zmiana negatywnych i mało produktywnych rozwiązań, przywrócenie przedsiębiorstwu jego utraconej sprawności, a także wdrożenie optymalnych i efektywnych procedur wewnętrznych, dzięki którym możliwe będzie przyszłe osiąganie założonych celów biznesowych.